We moeten niet, we mógen weer

Als je maandenlang online en op eigen houtje hebt moeten plannen, regelen, onderzoeken en leren, dan ben je gegroeid, en wel in je autonomie. En al is het de één misschien beter afgegaan dan de ander, met het fysiek wegvallen van de docent als katalysator, is het eigen motortje zelfstandiger gaan draaien. Het NPO (nationaal programma onderwijs) voorziet middelbare scholen in een boel geld om achterstanden weg te werken en het welbevinden van leerlingen te bevorderen voor de doorstart die straks nodig is. Tijdens het op 20 mei gehouden ‘NPO-café’ (een uitwisselingsavond tussen leerlingen, docenten, ouderraad, directie en leden van de Raad van Toezicht), wisten leerlingen open, eerlijk en treffend te verwoorden wat er naar hun idee nodig is voor dit after coronaonderwijs: ‘geef ons wat we zo gemist hebben: interactie, contact, persoonlijke aandacht en laat ons verder leren door het ons vooral samen te laten doen. En vertrouw meer op datgeen waar we de afgelopen maanden zo in gegroeid zijn: zelfstandigheid. Het gevoel van naar school ‘moeten’ lijkt weg; we mógen straks weer naar school, zo voelt het.’