Verhaal van een vluchteling.

Donderdag 1 november heeft Werkenrodeschool en het Montessoricollege bezoek gehad van twee Engels sprekende vluchtelingen uit Syrië. Voorafgaand aan dit uur zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een spel; “verhaal van een vluchteling” van organisatie Pax. In dit spel krijgen de leerlingen een persoon te zien waar zij aan gekoppeld worden, die voorgesteld wordt en vervolgens voor een aantal keuzes komt te staan gerelateerd aan de geschiedenis en hedendaagse gebeurtenissen in Syrië.  Keuzes die de leerlingen  voor deze personen maken vanachter hun device. Aan de hand van deze keuzes die leerlingen maken voor hun personage, wordt er aan het eind van het spel een resultaat getoond van de vlucht en het verloop daarvan van die persoon. In een overall beeld van alle vluchtelingen (elke leerling heeft een ander persoon gehad) wordt duidelijk dat het niet zomaar een spel was. Het resulteert in een pittig resultaat; er zijn mensen bij die het niet gered hebben.
Dit spel is erg realistisch en toont beelden van de situatie zoals ze momenteel zijn. Dit spel maakt indruk, maar ook het uur daarna is een erg leerzame les. De gastsprekers vertellen over hun leven, over de keuzes die zíj moesten maken en over hoe ze nu in het leven staan. Door hun verhaal te ondersteunen met beeldmateriaal, muziek, animatie én vooral hun eigen persoonlijke verhaal, komt dit erg goed binnen.

Feedback van de leerlingen is lovend. Het leuke is dat veel kinderen in het Engels vragen stellen, een mooie kans om Engels toe te passen. Mooi extra leerpunt is dat kinderen aangeven dat ze meer begrepen dan ze dachten.  Er is veel interesse en nieuwsgierigheid. Tijdens de nabespreking is er erg veel ontzag dat deze sprekers zo over hun leven konden vertellen, ondanks de ellende die ze hebben meegemaakt.  Hoe knap is het om zo sterk en ondernemend te blijven? Niet alleen de inhoud van deze dag is erg leerzaam, maar ook qua positief zijn, doorpakken en inzetten is dit een zeer waardevolle boodschap die ook beslist genoemd moet worden en waar we zeker kunnen zeggen dat deze sprekers een voorbeeld zijn hiervan.

“De wereld is onze school.” Het beeld van “de vluchteling” is vandaag wat persoonlijker geworden, dichterbij.