Symposium ZINtuig over creativiteit  

Vrijdag, 29 november 2019

‘We keken onze toekomst recht in de ogen tijdens dit symposium’

Drie jaar geleden borrelde het idee op om voor het vijfjarig bestaan van het Kunst Plus Project een symposium te organiseren vóór leerlingen, dóór oud-leerlingen. Dit in navolging van de kunstenaarslezing die altijd onderdeel is van Kunst Plus. Niet voor een select clubje, maar voor de hele vijver aan havo 5, vwo 5 en vwo 6 leerlingen waar dit project uit vist. Een symposium creativiteit, omdat dat niet voorbehouden is aan de kunstvakken, maar voor alle vakgebieden relevant is. Zoals ons montessorionderwijs ook voorstaat, het is voor ieder mens belangrijk om zijn creativiteit te mogen ontwikkelen.

In de ochtend van de symposiumdag druppelen de leerlingen binnen en tussendoor zijn er de hartelijke ontmoetingen tussen docenten en de eenentwintig alumni die deze dag de workshops verzorgen en aan de paneldiscussies deelnemen. Na de opening neemt oud-leerling en keynote-speaker Simon Mamahit het stokje over en vertelt in een heel persoonlijk verhaal hoe creativiteit voor hem, als rapper en beleidsmaker Urban Culture, een belangrijke drijfveer is en wat het voor hem betekende toen hij zijn creativiteit in een moeilijke fase van zijn leven kwijt raakte. Tijdens de speech zitten de tweehonderdvijfentwintig aanwezige leerlingen muisstil en aandachtig te luisteren.

Een verplicht symposium voelt niet voor iedereen als een nuttige dag, ook niet voor redelijk zelfstandige en zelfverantwoordelijke bovenbouwleerlingen uit havo en vwo, maar de meeste leerlingen omarmen het thema creativiteit, tonen interesse tijdens de workshops, doen actief mee aan de paneldiscussies en genieten van Broodje Cultuur DeLUXE.

‘Interessant om verschillende meningen te horen van iedereen over kunst en creativiteit. Ook fijn om te horen wat mensen met creatieve beroepen van de stellingen vonden. Ik heb nieuwe inzichten gekregen.’

Een flink aantal leerlingen komt uitgelaten en enthousiast vertellen wat ze hebben beleefd. Het is ook niet niks als je met een professionele saxofoniste in de pauze nog even door gaat om samen opnames te maken, als fashionista een echte modeontwerpster treft en een workshop van vormgevers verlaat met het gevoel dat je écht iets geleerd hebt. Maar ook dat je aan het denken wordt gezet over wat creativiteit betekent door in een paneldiscussie ook de mening van andere leerlingen en professionals te horen en dat je als je beter geïnformeerd bent je mening kunt bijstellen of van mening kunt veranderen en dat dat oké is. Leerlingen kijken terug op een enerverende, interessante en afwisselende dag.

Laat in de middag is de sfeer opgetogen. De oud-leerlingen zijn enthousiast over de dag. Ze verbazen zich over de inzet van de jongeren, hun vragen, het niveau van schrijven, de genuanceerdheid van hun denken, de inzet en het plezier dat ze uitstralen, de durf iets te doen waarvan ze niet weten of ze het kunnen en de hoeveelheid vragen die er gesteld wordt. ‘Wat zijn ze leuk!’ Ze zijn vergeten dat ze ooit zelf net zo leuk waren.

‘Als we met al deze oud-leerlingen in een klas zaten, dan was het een groot inspirerend feest.’

Hoe grappig dat deze oud-leerlingen in hun wezen nog steeds Montessorianen zijn. Het contact tussen docenten en oud-leerlingen is ook nog na zoveel jaren nog warm en vertrouwd. Dat geldt ook voor het contact tussen leerlingen en oud-leerlingen. De alumni nemen als vanzelf hun plek in het dagprogramma in, zijn goed voorbereid zijn, anticiperen op wat nodig is, gaan creatief met de beperkingen van de school om en voelen geen enkele schroom om in de personeelskamer even een kop koffie te halen (en dan te weten dat de meesten van hen les hebben gehad op de vorige locatie en niet in dit, voor hen nieuwe, schoolgebouw). Het effect van de wisselwerking tussen de oud-leerlingen en de huidige leerlingen bewijst zich net als bij de Kunst Plus kunstenaarslezing ook nu weer. Wie ze zijn en wat ze in hun professionele leven doen is inspirerend, dichtbij en wordt daardoor voor sommige leerlingen een realistisch en haalbaar doel. Dat maakt dit symposium een waardevolle investering voor de leerlingen die in de voorbereiding en tijdens de dag hebben meegeholpen, voor de leerlingen wiens interesse gewekt is, voor de leerling die bevestigd is in zijn creativiteit, voor de oud-leerlingen die zich van betekenis hebben gevoeld, voor de aanwezige docenten die de enerverende dynamiek van de dag hebben kunnen proeven en voor de organisatoren, die met trots terugkijken op de betekenisvolle interactie die heeft plaatsgevonden tussen leerlingen en oud-leerlingen. De zintuigen zijn geprikkeld, hoofd, hart en handen in werking gezet en de creativiteit stroomt.

Trouwens, voor wie dat leuk vindt, de expositie van het Kunst Plus Project vindt plaats op woensdagavond 22 januari 2020 in gebouw Beuk van het Montessori College Nijmegen.
Opening 19.00 u.

Marga Smeets