Projecten Keuzecursus Groesbeek: Verspanen, verbinden en bewerken van materialen

1) De Jeep:

Sinds kort zijn we in Groesbeek – in lokaal 15 – een legerjeep aan het restaureren. Het is een originele Willy’s uit 1942. We gaan deze jeep goed onder handen nemen. Totaal uit elkaar gehaald en de plaatdelen zijn we aan het restaureren. Het doel van dit project is om dit jaar tijdens de herdenkingen van Market Garden de jeep te onthullen en ook deel te nemen aan diverse herdenkingstochten. Motorblok en versnellingsbak hebben we naar een revisie bedrijf gebracht ( met enkele leerlingen ) waar we ook een rondleiding hebben gehad.

2) Motor frame:

 Ook zijn we een samenwerking begonnen met Motorcycle support Nijmegen. Dit is een stichting waar mensen met een lichte handicap lichamelijk of geestelijk werken aan motorfietsen. Het plan werd bedacht om een bestaand frame te verbouwen naar een stoere chopper. Dus dat betekent veel slijpen , frame buizen veranderen en aanpassen naar de wens van de klant. Ook de eigenaar werkt mee om dit project geheel naar wens te laten verlopen. Het doel is om als de motor klaar is deze op verschillende shows tentoon te stellen, en natuurlijk ook om mee te rijden!

3) Boot:

Vorig jaar begonnen gewoon uit het niets, we konden goedkoop aan plaatmateriaal komen maar toen : wat doen we ermee ? Enkele leerlingen kwamen met het idee om een boot te bouwen!?  Hoe pak je zoiets nu aan?

Gewoon beginnen . Met hulp van een plaatselijk metaalbewerkingsbedrijf werden de onderste 2 platen “gezet”in de vorm.  De boeg werd ontworpen , een motor en keerkoppeling werden door Max geregeld en het bouwen vlotte goed . Het roer en de stuurinrichting zijn al klaar , de motor moet nog geplaatst worden en als dat gebeurd is worden  er door de afdeling meubelmaken een houten vloer , stuurhuis en bankjes gemaakt. Het doel is om net voor de eindexamens het schip te dopen en te water te laten .

 Middels deze 3 projecten die ik begeleid in Groesbeek wil ik laten zien dat er hier genoeg intrinsieke motivatie in de kinderen zit.  Naast de verplichte opdrachten tijdens de keuzevakken geef ik de leerlingen enorm veel ruimte en vrijheid.

Als ze laten zien dat ze de machines, de handelingen en de veiligheid voor zichzelf en andere beheersen , mogen ze van mij direct aan de slag met een van deze projecten , of beter nog : iets wat ze zelf ontwikkelen , uitdenken of verzinnen.

Max