DE Onderwijsbeweging
Een beweging voor onderwijsvernieuwing in het Montessori Nijmegen
DE Onderwijsbeweging is een groeiende leergemeenschap van onderwijsvernieuwers binnen het Montessori College van Nijmegen en Groesbeek. DE Onderwijsbeweging maakt zich sterk voor onderwijs dat over grenzen van klassen, vakken en scholen heen reikt. Onderwijs waar iedereen voor warm loopt: leerlingen, ouders, docenten, schoolleiders en ondernemers. Onderwijs dat inspirerend werkt omdat het iedereen betrekt en insluit.
Onze inspirerende bijeenkomsten waarin leerlingen, ouders, belangstellenden van buiten samen met medewerkers van het Montessori College praten over onderwijs en belangrijke ontwikkelingen, leidt een beetje een slapend bestaan sinds Corona.
Achter de schermen hebben de leerlingen nog wel geparticipeerd op de eerste ontwikkeldag voor de docenten. Dat was heel zinnig en inspirerend.
Ook de komende bijeenkomsten kunnen helaas niet doorgaan. Maar blijf opletten. Zodra het weer kan, komen we terug!
“Ik wil nergens meer leerlingen zich zien vervelen.” – Berni Drop
Publicatie DE Onderwijsbeweging door Kennisland
Een voorbeeld van een tussenruimte in het onderwijs
DE Onderwijsbeweging: hoe leerlingen, ouders en leraren samen hun onderwijs vernieuwen
Blog Berni Drop over De Onderwijsbeweging
DE onderwijsbeweging begon met 3 vragen
Bekijk het filmpje en kom er achter welke vragen dat waren..DE Onderwijsbeweging kent intussen zo’n 80 leden. 50 daarvan zijn op dit moment bezig hun eerste ‘prototypes’ te ontwikkelen voor de ideeën voor vernieuwing die tijdens de eerste bijeenkomst zijn geformuleerd. Deze ideeën zijn voortgekomen uit een gezamenlijke missie die ter plekke is ontstaan door middel van een zogenoemde ‘wordcloud’. De ‘wordcloud’ geeft weer waar DE Onderwijsbeweging volgens de deelnemers voor moet staan.
Waar wil de DE Onderwijsbeweging aan gaan werken?
Waar wil de DE Onderwijsbeweging aan gaan werken? Een paar voorbeelden van de vernieuwende ideeën zijn: verbinding tussen de gebouwen/locaties, formatief toetsen, Het Beste uit 2 Werelden, goede doelen en Meer Motiverend vmbo.
De aanpak gaat uit van het uitvoeren van kleine experimenten (testbare prototypes) waarin we ervaringen en kennis opdoen over nieuwe manieren voor het inrichten van duurzame leeromgevingen voor de leerling van nu en die van de toekomst.
Samen starten ze een vorm van actieonderzoek. Uiteindelijk is het doel van DE Onderwijsbeweging het onderwijs op school zo te ontwikkelen of te innoveren dat het leidt tot meer motivatie, creativiteit, zelfontplooiing, initiatief en innovatief vermogen van zowel de leerlingen als alle medewerkers van het Montessori College Nijmegen & Groesbeek.
“We willen dat de beweging groter wordt en dat niet alleen enthousiastelingen zich aansluiten bij DE Onderwijsbeweging, maar dat ook positief/kritische leraren, leerlingen en ouders zich aansluiten bij de bijeenkomsten.”
– De Kerngroep

Samen thema’s bepalen voor onderwijsvernieuwing op het Montessori College tijdens de eerste bijeenkomst van DE Onderwijsbeweging.

Berni Drop trapt af tijdens de eerste bijeenkomst van DE Onderwijsbeweging

De eerste bijeenkomst leverde al gelijk veel goede ideeën en gespreksstof op.