MC Agora Nijmegen

Wie zijn de coaches?

Tom Linssen 

Mijn naam is Tom Linssen. Geboren in 1988 te Nijmegen. In mijn tienerjaren heb ik 10 jaar in Den Helder gewoond en ben meteen weer naar Nijmegen gegaan toen ik ging studeren. Daar heb ik de pabo gedaan en ben tijdens de laatste fase van de opleiding bij het Montessori College gaan werken. Dat doe ik nu al 9 jaar. In de tussentijd heb ik de lerarenopleiding aardrijkskunde afgerond en ben ik flink betrokken geraakt bij allerlei onderwijsvernieuwingen op school. Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met mijn leerlingen. Buiten school rijd ik graag op mijn motor, kijk ik films en series en lees ik graag boeken. Samen met mijn vriendin Tessa en onze hond woon ik in Nijmegen. Ik vind Nijmegen dan ook de mooiste stad en N.E.C. de mooiste voetbalclub van het land.

Al een aantal jaar ben ik aan het nadenken over hoe onderwijs eruit zou moeten zien. Tijdens een inspirerende reis naar New York en Boston heb ik ervaren hoe krachtig het is als leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leren. Dit autonoom leren vind ik terug in het onderwijs van Agora. Ik ben erg gemotiveerd om deze onderwijsvorm naar Nijmegen te halen en om mezelf te ontwikkelen tot een Agoriaanse leermeester.

Roelant Wijngaards

In 1981 geboren en in Beek-Ubbergen. Na wat omzwervingen woon ik nu in Malden samen met mijn vrouw Karien en twee dochters Hanna en Noor. Ik werk al lange tijd in het onderwijs. Voorheen heb ik als docent Engels en kernteam coördinator gewerkt in de onderbouw van het havo / vmbo-t team. Daarna ben ik webmaster en PR coördinator van onze school geweest. Nu zit ik in het bestuur van Montessori Europe en heb ik mijn eigen stichting GAMES.

In mijn vrije tijd houd ik van reizen en sporten. Door een blessure zit voetbal er niet meer in, maar wielrennen en tennissen op zijn tijd lukt wel. Ook kijk ik graag voetbal en bezoek ik alle thuiswedstrijden van N.E.C.

Na een bezoek aan Agora in Roermond, wist ik het zeker. Ik geloof in de kracht van dit soort onderwijs en ik vind het geweldig om samen met de kinderen veel te ontdekken, te onderzoeken en te leren. Ik heb nu dagelijks de mogelijkheid om samen met de leerlingen uit te zoeken wat we leuk vinden, waar we goed in zijn en wat we nog willen leren!

Sanne van Drenth

Mijn naam is Sanne van Drenth, geboren (1982) en getogen in Uden. Sinds 4 jaar woon ik weer terug in mijn geboortedorp in een volledig gerenoveerde boerderij. Ik heb hier gezelschap van 1 poes en 5 kippen.

Dingen zelf uitzoeken, aanpakken, uitproberen typeert mij. Verder is niets mij te gek en vul ik mijn vrije tijd met sporten, dansen, yoga, lekker eten (koken), films kijken, theater en concerten bezoeken en nog veel meer….

Na 4 jaar gewerkt te hebben in het basisonderwijs heb ik een overstap gemaakt naar Rebound, een time-out voorziening voor jongeren die tijdelijk op een andere locatie extra ondersteuning krijgen voor hun schoolwerk en gedrag. Hier heb ik veel kunnen ontwikkelen op allerlei gebieden, maar vooral de jongeren mogen coachen zodat zij stappen vooruit konden maken en hun eigen plek weer positief konden innemen op hun school van herkomst. Gelijktijdig ben ik mijn eigen bedrijf als trainer en coach gestart.

Na 6 jaar kreeg ik de kans om als intern trainer en coach de professionalisering en coaching voor docenten op een VMBO-school te verzorgen. Door bij te dragen aan het welbevinden van de docenten, draag ik impliciet bij aan het welbevinden van leerlingen. Na 4 jaar laat ik dit achter me om me volledig te richten op het Agora-onderwijs.

Vanaf de start van Agora in Nijmegen voel ik me als een vis in het water en voel ik me trots onderdeel te mogen zijn van de ontwikkeling van dit prachtige onderwijs! Hier valt voor mij alles van mijn loopbaan, mijn visie op onderwijs en de mens samen. Direct met leerlingen mogen werken geeft me energie en maakt me enorm enthousiast.

Yolanda de Jong

Mijn naam is Yolanda de Jong en ik ben dertig jaar geleden in Purmerend geboren. Sinds mijn tiende woon ik in Nijmegen en nu woon ik samen met mijn vriend Robbin en mijn kater Jax. In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met sporten, met name beachvolleybal, lezen en gezellig koken en eten met vrienden.

Zelf ben ik ook een leerling geweest op het Montessori College. Na de middelbare school heb ik de Pabo gedaan en een aantal jaren in het basisonderwijs gewerkt. Zes jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs waar ik met veel plezier het vak Nederlands heb gegeven en ben begonnen als docentencoach op het Montessori College. Nu is het tijd voor een nieuwe challenge. Ik ben veel bezig geweest met de essentie van betekenisvol leren en naar mijn mening past Agora daar perfect bij. Ik kan niet wachten om te beginnen en hier deel van uit te mogen maken.

Rudi Sedee

Als student ben ik in 1985 in Nijmegen neergestreken en heb deze mooie stad niet meer verlaten. In mijn vrije tijd geniet ik van haar omgeving en houd ik mij veel bezig met muziek.

Sinds 1994 werk ik op het Montessori College, een fantastische school waar ik steeds weer opnieuw uitdagingen tegenkom. Ik ben begonnen in de onderbouw van het vmbo en heb de laatste 15 jaar met bovenbouwklassen gewerkt. Taal en Mindfulness zijn mijn specialiteiten en staan naar mijn mening aan de basis van het leren.

Ik geniet ervan wanneer jongeren in beweging komen, dingen ontdekken, zich verwonderen, stralen. Daar gaat mijn docentenhart sneller van kloppen. Het mooie van Agora-onderwijs is dat er geen vooropgezet plan is wat een kind moet volgen. Iedereen is immers anders en heeft zijn eigen route. Ik vind het een prachtige uitdaging om als coach het kind te begeleiden in het ontdekken van deze route.

Meryem Boerboom

Mijn naam is Meryem Boerboom, opgegroeid binnen twee culturen met een Nederlandse moeder en een Turkse vader. Via een interessante omweg ben ik het Montessori College ingerold waar ik sinds mei 2000 werkzaam ben als docent Engels. Mijn hoofdtaken waren lesgeven in Engels en Nederlands, het mentoraat, leerlingzorg en remedial teaching. In al die jaren hebben veel onderwijsvernieuwingen de revue gepasseerd. Veel daarvan richtten zich met name op de inhoud en aanpak binnen de kaders van de onderwijstijd zelf. Wat mij persoonlijk zo aantrekt aan Agora is dat we de leerlingen juist klaarstomen voor de tijd na school. Zelfredzaamheid, zelfstandigheid, van hulp vragend naar zelf onderzoekend leren, kunnen samenwerken, enkele eigenschappen die in de huidige maatschappij van groot belang zijn en waar we bij Agora veel aandacht aan besteden. De leerlingen bewandelen hun eigen pad en bepalen zelf hun leerroute. Om een stukje te mogen bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen, zodat ze straks als sterke individuen de wijde wereld in kunnen, vind ik een geweldige uitdaging. Vandaar dat ik met veel plezier en enthousiasme dit avontuur ben aangegaan. Ik heb er ontzettend veel zin!

Joost van Oort

Net als Sanne ben ik geboren (in 1981) en getogen in Uden. Na wat omzwervingen in Beuningen en Eindhoven woon ik nu al een aantal jaar samen met mijn vriendin en onze twee kinderen in Oss. Ik ben dus een Brabander in hart en nieren, maar gek genoeg heb ik een hekel aan carnaval én ben ik fanatiek supporter van N.E.C.  

Ik werk vanaf 2005 in het voortgezet onderwijs als docent Geschiedenis. Na een aantal jaar besloot ik mijn uitleg online te plaatsen. Inmiddels ben ik uitgegroeid tot één van de bekendste YouTube-docenten van Nederland.
Dankzij mijn YouTube-kanaal ben ik op enorm veel verschillende plekken gekomen. Eén daarvan was Niekée Agora in Roermond. Daar werk ik vanaf het schooljaar ’19-’20 als vakexpert Geschiedenis. In die rol begeleid ik leerlingen naar hun examen.  

Voordat ik in Roermond startte was ik zeer nieuwsgierig naar Agora-onderwijs. Hoe werkt het? En werkt het eigenlijk wel? Al vrij snel was ik overtuigd. De volwassen manier waarop leerlingen werken en hoe ze met elkaar omgaan vind ik te gek. Daar wilde ik meer mee doen! Ik ben dan ook enorm blij dat ik nu behalve vakexpert in Roermond ook coach in Nijmegen ben. 

Janneke Pronk

Hi! Ik ben Janneke Pronk-Martens, maar liever gewoon Janneke hoor. Sinds dit schooljaar mag ik mij Agora coach noemen en daar ben ik ontzettend trots op, want wat een voorrecht om deel te mogen zijn van het autonome leerproces van jongeren. Vlak voordat ik hier mocht beginnen heb ik een aantal maanden als trajectbegeleider mogen invallen bij het ROC Technovium, waar ik studenten ondersteunde als het even iets minder goed met ze ging. Hele toffe ervaring. Maar de meeste ervaring heb ik opgedaan in de 17 jaar dat ik als docent Engels werkte op het Montessori College in Arnhem. Naast het lesgeven had ik veel andere leuke taken en door de ruimte die ik kreeg en de vele onderwijsvernieuwingen, heb ik mogen ontdekken dat ik veel liever de leerling volg dan dat ik ze vertel wat ze moeten doen. Ik word er heel blij van als ik kinderen trots zie zijn op iets wat ze vanuit hun eigen motivatie en inzet hebben bereikt. Je leert tenslotte ook meer als je zelf op ontdekkingstocht gaat. Mijn ontdekkingstocht begon in 1981 in Nijmegen waar ik nu nog steeds met heel veel plezier woon met Rutger en onze drie lieve kids. In mijn vrije tijd cross ik graag door het bos op mijn mountainbike en geniet ik enorm van theater, muziek en de fijne mensen om mij heen.

Thomas Edelman

Vanaf de middelbare school wist ik al dat ik “ iets met mensen” wilde doen. Nu hebben een hele hoop dictators dat ook gezegd en moest ik dit nog wel uitkristalliseren. 

Uiteindelijk ben ik in het sociaal cultureel werk terecht gekomen. Tijdens deze studie met zijn vele stages kwam ik erachter dat ik meer invloed wilde uitoefenen op dagelijkse basis als het ging om het welbevinden van opgroeiende jong-volwassenen. 

Mijn gedachte was dat ik dit het best kon doen in een onderwijzende rol. Zo ben ik terecht gekomen bij de opleiding docent geschiedenis. Een mooi vak waar je veel over kan discussiëren.

Tijdens de studie kwam ik erachter dat voor mij het vak niet centraal stond maar de leerling. Ik merkte dat hoezeer ik ook had genoten van mijn oude docenten en hun prachtige verhalen dat ik mezelf daar helemaal niet prettig bij voelde. Zo ben ik mij vooral gaan verdiepen in activerende didactiek en vakoverstijgend lesgeven. Ook vakinhoud aanbieden in spelvorm beviel mij heel goed.

Toen ik was afgestudeerd, was ik een van de vele geschiedenisdocenten in de omgeving Nijmegen. Ik heb jaren geprobeerd om in het onderwijs te komen, maar zonder succes.

Ondertussen had ik wel al een vriendin, een kind, twee katten en een huis in Cuijk. En het huis moest betaald worden en de huisgenoten wilde eten. Dit heeft er voor gezorgd dat ik veel verschillende banen heb gehad buiten het onderwijs. De laatste baan voor het onderwijs was als zelfstandig kok in de keuken. Door die baan kon ik als invaller aan de slag als docent op Niekée in Roermond. Deze school was al een van de vooruitstrevende scholen in onderwijs Nederland. Toen daar een vacature vrij kwam als coach bij Agora heb ik die kans meteen gepakt.

Nu als coach al 5 jaar gewerkt te hebben in Roermond, is het tijd om datzelfde avontuur aan te gaan in Nijmegen. 

Wat mij sterkt om weer zo’n avontuur aan te gaan zijn mijn collega’s in Nijmegen. Mooi om te zien dat wat Agora groot maakt zijn mensen met veel idealisme die elke dag weer in onzekerheid (want dat is een feit in pionieren), weer de kracht en energie vinden het beste uit de leerlingen en elkaar te halen!

Peter Crins

Ik ben Peter Crins, geboren te Tegelen op een koude woensdag in februari 1979. Mijn jeugd heb ik doorgebracht in Beesel, een klein dorpje tussen Venlo en Roermond. Zo lang ik me kan herinneren ben ik altijd nieuwsgierig geweest naar hoe dingen in elkaar zitten en werken. Tot ergernis van mijn ouders vierde ik die nieuwsgierigheid bot op mijn speelgoed met als resultaat dat ik vaak enkel mijn fantasie had om mee te spelen, omdat mijn speelgoed, door mijn toedoen, het tijdelijke voor het eeuwige had verwisseld. Zolang ik me kan herinneren heb ik ook een gezonde moeite met autoriteit gehad. Ik vroeg, en vraag me nog steed af waarom we zaken doen op de manier waarop we ze doen. Kan dat niet anders? En hoe dan? En waarom? De middelbare school bracht me geen antwoorden op deze vragen. Ik zag school vooral als een sociale aangelegenheid, het doel ontging me een beetje. Ik kwam dan ook van school af zonder te weten wat ik met mijn leven wilde doen. Na wat omzwervingen qua studies ben ik de lerarenopleiding geschiedenis in Sittard gaan doen. Niet omdat ik zo graag docent wilde worden, maar ik houd namelijk erg van geschiedenis. Een van mijn hobbies, maar daarover straks meer. Na 5 jaar studie (4 jaar opleiding 1 jaar veldonderzoek in de Sittardse Horeca) ben ik gaan werken om een brede vmbo in Heythuysen. Hier heb ik met veel plezier 14 jaar onder andere geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer gegeven. Hoe meer ervaren ik als docent werd, hoe meer ik me afvroeg wat ik eigenlijk aan het doen was. Ik kwam tot de conclusie dat het anders moest, en snel. De school waarop ik werkzaam was wilde graag innoveren, maar het ging me niet snel en ver genoeg. Gelukkig was er daar Agora. De Agoriaanse onderwijsvisie sprak me erg aan, en op Agora Roermond zochten ze coaches. Ik zei mijn vak vaarwel en ben in het vierde jaar op Agora Roermond gaan werken. Ik heb hier nooit spijt van gehad en ben met hart en ziel een Agoriaan. Na drie jaar in Roermond Agora mee ontwikkeld te hebben ben ik de uitdaging aangegaan om vanaf 2020-2021 dit in Nijmegen voort te zetten. En aangezien ik in Molenhoek woonachtig ben, is het ook een stuk dichter bij huis. En al ik niet aan het werk ben houd ik me graag bezig met muziek maken, gamen, modelbouw, boogschieten, koken en bakken, wandelen met mijn zoontje Mattis en tekenen.

Hoe ziet een dag eruit?

8.45 – 9.00 uur  inloop

9.00 – 9.30 uur  dagstart per coachgroep

9.30 – 12.00 uur  werken aan challenges

12.00 – 12.30 uur  pauze

12.30 – 13.00 uur  lezen in stilte

13.00 – 14.30 uur  werken aan challenges

*wekelijks inspiratiesessies / workshops

Opgeven voor inspiratiesessie / workshop

Leren in 5 werelden

Iedere leerling volgt een individuele leerroute. Iedereen haalt zijn of haar diploma op eigen tempo. Agora gaat uit van de nieuwsgierigheid van de leerlingen en laat zich dan ook inspireren door een uitspraak van Albert Einstein: ‘Imagination is far more important than knowledge.’

Het hele onderwijs- en activiteitencentrum is ingericht op het prikkelen van nieuwsgierigheid en het standaard curriculum heeft plaatsgemaakt voor 5 werelden. Leerlingen gaan zelf op onderzoek uit in de kunstzinnige, wetenschappelijke, spirituele, maatschappelijke en sociale/ethische wereld. Zo leren de leerlingen zoveel mogelijk over de wereld om zich heen.

Sjef Drummen (Agora Roermond):

„Als je geen les geeft, wil het niet zeggen dat je niet sturend bent. Je bent heel erg sturend als je kinderen leert wat voor hen belangrijk is. Maar als het individu denkt zelf het stuur in handen te hebben, werkt dat motiverend.”