MC Agora Nijmegen

Wie zijn de coaches?

Tom Linssen 

Mijn naam is Tom Linssen. Geboren in 1988 te Nijmegen. In mijn tienerjaren heb ik 10 jaar in Den Helder gewoond en ben meteen weer naar Nijmegen gegaan toen ik ging studeren. Daar heb ik de pabo gedaan en ben tijdens de laatste fase van de opleiding bij het Montessori College gaan werken. Dat doe ik nu al 9 jaar. In de tussentijd heb ik de lerarenopleiding aardrijkskunde afgerond en ben ik flink betrokken geraakt bij allerlei onderwijsvernieuwingen op school. Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met mijn leerlingen. Buiten school rijd ik graag op mijn motor, kijk ik films en series en lees ik graag boeken. Samen met mijn vriendin Tessa en onze hond woon ik in Nijmegen. Ik vind Nijmegen dan ook de mooiste stad en N.E.C. de mooiste voetbalclub van het land.

Al een aantal jaar ben ik aan het nadenken over hoe onderwijs eruit zou moeten zien. Tijdens een inspirerende reis naar New York en Boston heb ik ervaren hoe krachtig het is als leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leren. Dit autonoom leren vind ik terug in het onderwijs van Agora. Ik ben erg gemotiveerd om deze onderwijsvorm naar Nijmegen te halen en om mezelf te ontwikkelen tot een Agoriaanse leermeester.

Roelant Wijngaards

In 1981 geboren en in Beek-Ubbergen. Na wat omzwervingen woon ik nu in Malden samen met mijn vrouw Karien en twee dochters Hanna en Noor (9 en 6 jaar oud). Al meer dan 15 jaar werk ik in het onderwijs. Afgelopen jaren heb ik als docent Engels en kernteam coördinator gewerkt in de onderbouw van het havo / vmbo-t team. Daarnaast ben ik webmaster en PR coördinator van onze school samen met mijn collega Gijs van Hout. In mijn vrije tijd houd ik van reizen en sporten. Door een blessure zit voetbal er niet meer in, maar wielrennen en tennissen op zijn tijd lukt wel. Ook kijk ik graag voetbal en bezoek ik alle thuiswedstrijden van N.E.C.

Na een bezoek aan Agora in Roermond, wist ik het zeker. Ik geloof in de kracht van dit soort onderwijs en ik vind het geweldig om samen met de kinderen veel te ontdekken, te onderzoeken en te leren!

Sanne van Drenth

Mijn naam is Sanne van Drenth, geboren (1982) en getogen in Uden. Nadat ik 14 jaar elders heb gewoond, ben ik sinds twee jaar weer ‘thuis’ in Uden. Ik woon samen met mijn vriend, 2 poezen en 5 kippen op een boerderij midden in een woonwijk. We hebben het huis van boven naar beneden volledig verbouwd en hierbij veel zelf gedaan. Dingen zelf uitzoeken, aanpakken, uitproberen typeert mij. Verder is niets mij te gek en vul ik mijn vrije tijd met sporten, dansen, lekker eten (koken), films kijken, theater en concerten bezoeken en nog veel meer….

Na 4 jaar gewerkt te hebben in het basisonderwijs heb ik een overstap gemaakt naar Rebound, een time-out voorziening voor jongeren die tijdelijk op een andere locatie extra ondersteuning krijgen voor hun schoolwerk en gedrag. Hier heb ik veel kunnen ontwikkelen op allerlei gebieden, maar vooral de jongeren mogen coachen zodat zij stappen vooruit konden maken en hun eigen plek weer positief konden innemen op hun school van herkomst. Gelijktijdig ben ik mijn eigen bedrijf als trainer en coach gestart.

Na 6 jaar kreeg ik de kans om als intern trainer en coach de professionalisering en coaching voor docenten op een VMBO-school te verzorgen. Door bij te dragen aan het welbevinden van de docenten, draag ik impliciet bij aan het welbevinden van leerlingen. Na 4 jaar laat ik dit achter me om me volledig te richten op het Agora-onderwijs.

Ik sta te popelen om als Agora-coach aan de slag te gaan! Hier valt voor mij alles van mijn loopbaan, mijn visie op onderwijs en de mens samen. Weer direct met leerlingen mogen werken geeft me energie en maakt me enorm enthousiast.

Yolanda de Jong

Mijn naam is Yolanda de Jong en ik ben dertig jaar geleden in Purmerend geboren. Sinds mijn tiende woon ik in Nijmegen en nu woon ik samen met mijn vriend Robbin en mijn kater Jax. In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met sporten, met name beachvolleybal, lezen en gezellig koken en eten met vrienden.

Zelf ben ik ook een leerling geweest op het Montessori College. Na de middelbare school heb ik de Pabo gedaan en een aantal jaren in het basisonderwijs gewerkt. Zes jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs waar ik met veel plezier het vak Nederlands heb gegeven en ben begonnen als docentencoach op het Montessori College. Nu is het tijd voor een nieuwe challenge. Ik ben veel bezig geweest met de essentie van betekenisvol leren en naar mijn mening past Agora daar perfect bij. Ik kan niet wachten om te beginnen en hier deel van uit te mogen maken.

Rudi Sedee

Als student ben ik in 1985 in Nijmegen neergestreken en heb deze mooie stad niet meer verlaten. In mijn vrije tijd geniet ik van haar omgeving en houd ik mij veel bezig met muziek.

Sinds 1994 werk ik op het Montessori College, een fantastische school waar ik steeds weer opnieuw uitdagingen tegenkom. Ik ben begonnen in de onderbouw van het vmbo en heb de laatste 15 jaar met bovenbouwklassen gewerkt. Taal en Mindfulness zijn mijn specialiteiten en staan naar mijn mening aan de basis van het leren.

Ik geniet ervan wanneer jongeren in beweging komen, dingen ontdekken, zich verwonderen, stralen. Daar gaat mijn docentenhart sneller van kloppen. Het mooie van Agora-onderwijs is dat er geen vooropgezet plan is wat een kind moet volgen. Iedereen is immers anders en heeft zijn eigen route. Ik vind het een prachtige uitdaging om als coach het kind te begeleiden in het ontdekken van deze route.

Hoe ziet een dag eruit?

8.45 – 9.00 uur  inloop

9.00 – 9.30 uur  dagstart per coachgroep

9.30 – 11.50 uur  werken aan challenges

11.50 – 12.20 uur  pauze

12.20 – 12.50 uur  lezen in stilte

12.50 – 13.20 uur  werken aan challenges

13.20 – 13.35 uur  pauze

13.35 – 14.30 uur  werken aan challenges

*wekelijks inspiratiesessies / workshops

Opgeven voor inspiratiesessie / workshop

Leren in 5 werelden

Iedere leerling volgt een individuele leerroute. Iedereen haalt zijn of haar diploma op eigen tempo. Agora gaat uit van de nieuwsgierigheid van de leerlingen en laat zich dan ook inspireren door een uitspraak van Albert Einstein: ‘Imagination is far more important than knowledge.’

Het hele onderwijs- en activiteitencentrum is ingericht op het prikkelen van nieuwsgierigheid en het standaard curriculum heeft plaatsgemaakt voor 5 werelden. Leerlingen gaan zelf op onderzoek uit in de kunstzinnige, wetenschappelijke, spirituele, maatschappelijke en sociale/ethische wereld. Zo leren de leerlingen zoveel mogelijk over de wereld om zich heen.

Sjef Drummen (Agora Roermond):

„Als je geen les geeft, wil het niet zeggen dat je niet sturend bent. Je bent heel erg sturend als je kinderen leert wat voor hen belangrijk is. Maar als het individu denkt zelf het stuur in handen te hebben, werkt dat motiverend.”