10-15 Agora Groesbeek

Het Montessori College en de Stichting Primair Onderwijs Groesbeek (SPOG) starten samen een nieuw initiatief voor leerlingen van 10-15 jaar. Enerzijds om de doorgaande lijn van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs te bevorderen, anderzijds om een nieuw onderwijsconcept neer te zetten dat gebaseerd is op het Agora onderwijs in Roermond. Onderwijs dat niet uitgaat van bestaande kaders maar vanuit anders denken. Onderwijs dat dus niet persé plaats vindt in een lokaal, met lesmethodes, toetsen, cijfers en een leraar voor de klas. Leerlingen van diverse niveaus en leeftijden leren met en van elkaar en met hoofd, hart en handen. We sluiten aan bij de ontwikkelbehoefte en talenten van de leerlingen. Wij starten dit 10-15 initiatief in augustus 2018.

Wie zijn de coaches?

Joris Pijnenburg

De eerste 19 jaren heb ik mogen doorbrengen in Boxtel. Inmiddels ben ik al een aantal jaren woonachtig in de Ooypolder. Tussendoor heb ik, voor mijn studie, een aantal jaren gewoond in het prachtige Nijmegen. Tijdens een van mijn studies heb ik mijn vrouw, Dorien, leren kennen. Na een periode van elkaar uit het oog te zijn verloren, zijn we weer bij elkaar gebracht. In december 2016 is ons gezin uitgebreid met onze dochter, Noélie.

Na een fijne periode ben ik in 2013 afgestudeerd aan de Pabo in Nijmegen. In de eerste periode na mijn afstuderen ben ik veel gaan invallen op scholen. Die periodes werden steeds langer, totdat ik in dienst kwam bij Adelbrecht-Windekind te Groesbeek, waar ik met plezier leerkracht van groep 7/8 en 5/6 heb mogen zijn.

Een van de mooiste ervaringen in mijn leven is mijn buitenland stage geweest. Van augustus tot december 2010 heb ik een studie gevolgd over het implementeren van mythes, legendes en sprookjes in het basisonderwijs die deels in Kopenhagen en deels in Oslo was. In die periode heb ik veel geleerd over verwondering en hoe dat de katalysator is om tot leren te komen.

Dat heeft me geholpen om ook te kiezen om op 10-15 Agora te willen gaan werken. Ik geloof er in dat iedereen van nature een grote nieuwsgierigheid bezit en graag wil leren. En die wil om iets te leren is belangrijk; wie graag wil leren, is intrinsiek gemotiveerd. Zelf kunnen kiezen hoe en wat je leert zorgt voor meer plezier, meer zelfdiscipline en  meer verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling.

Ik word er erg gelukkig van om van deze reis deel van uit te maken. Ook ik leer elke dag weer iets bij, en hopelijk blijft dat nog lang duren.

Jacqueline de Volder

Ik ben geboren in Den Bosch en woon sinds 30 jaar in Nijmegen. Daar woon ik samen met mijn drie kinderen van 14,14 en 16 jaar. Ik fiets 4 dagen in de week met veel plezier naar Groesbeek op en neer (elektrisch, dat wel). Mijn vrije tijd breng ik graag door met vriend, vrienden en muziek maken in 2 bands (ik zing).

Na 15 jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, besloot ik om op mijn 35e het onderwijs in te gaan en de pabo te gaan doen. Na het behalen van mijn diploma heb ik in het speciaal onderwijs gewerkt. Ik heb daar ondervonden dat mijn kracht vooral ligt in het coachen van leerlingen bij wie niet alles volgens het boekje gaat.

Van 2009 tot 2018 was ik docent Nederlands en kernteamlid op het Montessoricollege in Groesbeek. Daar ben ik volop betrokken geweest bij alle onderwijsvernieuwingen. En in 2018 mocht ik aan de slag als coach bij 10-15 Agora. Een droom die uitkwam. Want nu mocht ik aan den lijve ondervinden hoe het is om zonder vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk, kinderen te motiveren en te inspireren om hun ambities en talenten waar te maken. Iets waarin ik al heel lang geloof, maar wat ik nog nooit in zoveel vrijheid heb mogen uitvoeren.

Natuurlijk gaat het niet allemaal vanzelf. Het duurt soms best even voordat de leerlingen hun aangeboren nieuwsgierigheid en leergierigheid weer gaan ontdekken en daarop durven vertrouwen. Ieder op zijn of haar eigen manier en tempo. Maar stuk voor stuk zetten ze stappen in de goede richting, ontdekken ze wie ze zijn, wat ze willen en welke leerweg bij hen past.

Het is geweldig om samen met 60 leerlingen, hun ouders en mijn collega’s nieuw onderwijs te ontwikkelen, te groeien en te ondervinden dat leren in vrijheid écht mogelijk is.

En het mooie is, dat je daar met zijn allen heel blij van kunt worden!

Ilze de Vries

Mijn jeugd heb ik doorgebracht in Groningen en Friesland.  Ik woonde met mijn ouders en zus in een dorp dichtbij de Waddenzee.  We woonden aan de route van de Elfstedentocht en ik leerde daar schaatsen en zeilen. Dat laatste maakte dat ik 16 jaar later Joost leerde kennen op een zeilschool aan het Heger Meer. Via studie en werk belandden we samen in Amsterdam, waar we twee kinderen kregen; Ward en Mila.

Vanwege werk verhuisden we naar de regio Nijmegen.  Wij streken neer in Groesbeek waar we nog steeds wonen op een prachtige plek en waar we een bed & breakfast runnen. Het onderwijs ben ik pas op mijn 36ste ingegaan. Daarvoor werkte ik in het bedrijfsleven als intercedente,  directiesecretaresse en logistiek medewerker. De PABO-opleiding volgde ik toen de kinderen 4 en 6 jaar oud waren. Inmiddels zijn ze uit huis en wonen beiden in Nijmegen.

Naast mijn werk wandel ik met mijn honden, vermaak me in de tuin,  loop graag hard, speel tennis en ga regelmatig naar de sportschool. Ik houd van koken voor vrienden, familie en gasten!

Mijn hele leven al ben ik onderzoekend geweest, nieuwsgierig naar alles om mij heen en op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen. Zo kwam ik ook terecht op het Montessori College Groesbeek. Na tien jaar gewerkt te hebben in groep 7 & 8 van de basisschool kreeg ik de kans ook te gaan werken binnen het MMVMBO. Ik heb daar gezien hoe je kinderen in hun kracht kunt zetten. Na twee jaar heb ik afscheid genomen van het basisonderwijs, en werk ik alleen nog bij het Montessori, een school die leerlingen én medewerkers kansen en ruimte biedt.

Dit is alweer het tweede jaar dat we het Agora 10-15 avontuur voortzetten en ik ben nog steeds erg blij dat ik de stap heb gezet. Wat een mooie momenten hebben we meegemaakt afgelopen jaar met de kinderen en hun ouders/verzorgers. Met elkaar hebben we de school opgestart en de ouders en leerlingen van vorig jaar hebben de groep van dit jaar behoorlijk kunnen enthousiasmeren. Met zestig leerlingen zitten we in een mooie ruimte in de Mallemolen met een verbinding naar het Montessoricollege Groesbeek. We mogen weer gebruik maken van de faciliteiten die worden geboden door onze collega’s, en het samenwerken met de docenten blijft prachtig.

De reis wordt voortgezet, het stimuleren en ontwikkelen van de nieuwsgierigheid van de leerlingen ook. Met onze opgedane ervaring wordt het weer een prachtig jaar.

Inge van der Veen

Ik ben Inge, Groningse in hart en nieren. Ik groeide er op in de stad en deed er de lerarenopleiding Teken en Handvaardigheid, gevolgd door de Kunstacademie.

Werken deed ik eerst vooral in de horeca, later ook in het Groninger Museum bij de afdeling Educatie. Sinds en jaar of tien is onderwijs mijn wereld: locatiemanager bij IMC Weekendschool, opleidingsmanager bij MBO Noorderpoort, docent beeldende kunst bij verschillende V.O. scholen. Die laatste stap (van management naar docentschap) was een belangrijke en bewuste: ik wil dicht bij de leerlingen staan. Daarom koos ik vol overtuiging voor Agora. Bij Agora 10-15 in Groesbeek voel ik me als een vis in het water. Het is geweldig om te werken met  de dromers en de doeners, de uitpluizers en de verwonderaars. De dagelijkse fietstocht van mijn nieuwe hometown Nijmegen naar Groesbeek (door het bos!) is een bonus waar ik voluit van geniet. Zoals ze in het noorden zeggen: ’t kon minder’.

Marieke Steegh

In juni 1980 op een snikhete vrijdag de dertiende ben ik geboren. In mijn wieg lag ik niet altijd alleen, de twee poezen van mijn ouders hielden me regelmatig gezelschap. Tot de dag van vandaag heb ik een grote liefde voor katten. Ik hou van mijn zwarte kat, vooral als hij op mijn schoot komt liggen als ik een boek lees, een van mijn favoriete bezigheden samen met dansen. Al sinds mijn kindertijd dans ik. Ballet,  disco in de pubertijd, stijldansen, hiphop, Argentijnse tango en iets dat natuurlijk niet kon ontbreken, ik was dansmarieke. Momenteel volg ik een opleiding voor Biodanza-docent, een systeem gericht op zelfontplooiing door middel van beweging, contact, ervaren en muziek.

Ik ga niet alleen graag dansend door het leven maar ook wandelend in de natuur. Moeder aarde is de grootste kunstenaar aller tijden, als afgestudeerd designer en docent beeldende kunst en vormgeving vind ik dat ik dat mag zeggen. Ik geniet van bloemen, de ochtendmist, blote voeten op de aarde en de zon op mijn huid. Vooral als die in India op me schijnt, tijdens vele reizen als vormgever voor een fairtrade groothandel heeft India mijn hart gestolen. De oude wijsheid en cultuur die er heerst, yoga, meditatie, spiritualiteit, het eten, de geuren en kleuren zijn overweldigend. ‘Zijn’ in India is zinnenprikkelend en raakt me telkens weer van top tot teen.

India en Agora hebben voor mij heel wat overeenkomsten. Ze hebben beiden mijn hart veroverd, de verscheidenheid in de mensen is groot. Soms is het bewegen in een gestructureerde chaos, het volgende moment weer in een serene stilte. Geen dag is hetzelfde, geen dag niet geraakt. Onbekende gebieden ontdekken, nog niet gebaande paden betreden, daarbij vertrouwend op een prachtige reis.

Met veel plezier reis ik tussen Arnhem en Groesbeek om samen met mijn fijne collega’s het talent dat in elke leerling huist tot bloei te laten komen en vol bewondering mee te reizen tijdens dit prachtige groeiproces.

Vincent Schulpen

Opgegroeid in Horst a/d Maas en 37 jaar oud. In Nijmegen heb ik biologie gestudeerd en hier ben ik na mijn studie blijven wonen. Ik hou van muziek, reizen, surfen en ben graag buiten. Verder speel ik gitaar en houd ik me bezig met Boeddhistische filosofie en permacultuur.

Na mijn eindstage (2007) op het MMVMBO Groesbeek als docent Biologie ging ik, na een grote reis, op het Overbetuwe college in Bemmel werken. Hier schreef ik met een collega onderwijsprojecten voor vmbo, havo en vwo, was ik mentor en mocht ik een dove leerling en een leerling met autisme coachen. Omdat ik het coachen en het ontwikkelen van onderwijs erg leuk vond en ik de reguliere vakken graag losliet, was de overstap terug naar het Montessori college een logische. Daarnaast was ik geïnteresseerd in de zorgkant en het coachen van docenten. Een paar jaar geleden volgde ik de opleiding tot didactisch beeldcoach en mocht ik collega’s a.d.h.v. filmmateriaal (krachtgericht) coachen.

Vanaf het eerste moment dat er sprake was van het opzetten van 10-15 Agora, sprak dit type onderwijs me erg aan. Hier staat de leerling als mens echt centraal en kan ik al coachend samen met hen op zoek gaan naar hun interesses, talenten en kwaliteiten. Heel blij ben ik dan ook dat ik, na een jaar reizen met o.a. ontwikkelingswerk in Nepal, de kans kreeg om de overstap naar 10-15 Agora te maken!

 

 

Vragen over 10-15 Agora Groesbeek? Bel dan: 06- 28 86 97 42