My tummy hurts!

Je zult maar lekker in het buitenland zijn, gegeten hebben in een uitheems restaurant en…na afloop last van de maag: het overkomt ons allemaal. Maar hoe verwoord je dit als je bij de plaatselijke arts belandt? Derdejaars leerlingen vmbo-b en -k konden hun spreekvaardigheid Engels oefenen aan de hand van deze ‘casus’, en wel tijdens de zogeheten mixweek.
Een week die dient als afronding van deze laatste periode van het schooljaar; een week waarin andere werkvormen en andere toetsvormen afgewisseld worden met reguliere proefwerken. Zo brachten zij hun kennis van de Engelse taal in de praktijk bij een Engels sprekende arts, oefenden zij o.a. met het bestellen van kaartjes voor het openbaarvervoer (Oyster Cards), bezochten zij Maria’s kitchen, bestelden gerechten van het driegangenmenu en gaven aan of ze ergens allergisch voor waren. Ook lieten leerlingen zien wat ze bij biologie geleerd hebben in een bijzondere episode van ‘CSI Nijmegen’. Nadat gewaardeerde collega Froukje vermoord bleek te zijn (let wel: in deze fictieve opdracht), waren leerlingen druk in de weer om a.h.v. microscopie en specifieke practicumvaardigheden te achterhalen wie de mogelijke moordenaar kon zijn. Interessant en belangrijk detail: haren van het huisdier traceerden zij onder de microscoop en dat de dader dol moet zijn op koken bleek uit….zetmeelresten op zijn/haar kleding!
Ook de onderbouwleerlingen hebben natuurlijk niet stil gezeten tijdens deze mixweek: in ‘globalland’ werden zij macro-economisch verantwoordelijk gesteld voor het reilen en zeilen in een (fictief) land. Diegene die de boel het beste op orde kreeg, werd beloond met een dikke pluim en fijne prijs. Zo leuk en waardevol kan leren zijn!