Montessori College en Agora onderwijs

Afgelopen week hebben er meerdere artikelen over ons initiatief om volgend schooljaar twee Agora groepen te starten in de Gelderlander gestaan. Het artikel van afgelopen dinsdag deed geen recht aan wat ons voor ogen staat. Het gaf zeer weinig inhoudelijke informatie en er stonden feitelijke onjuistheden in. Zoals de suggestie dat alle montessori leerlingen volgend jaar te maken krijgen met het agora onderwijs. Dit is niet waar.

We starten bij voldoende belangstelling met twee groepen. Eén in Groesbeek, waarin we samen met het SPOG (Stichting Primair Onderwijs Groesbeek) aan kinderen van 10-15 jaar onderwijs gaan geven, en een groep vanaf 12 jaar in Nijmegen.

Gelukkig stond er de tweede dag een rectificatie in de krant. En was er, als reactie op het kritische bericht van hoogleraar klinische psychologie Jan Derksen, een constructieve bijdrage te lezen van hoogleraar cognitieve psychologie Harold Bekkering. Daarnaast leverde ook columnist Marcel Rözer nog een bijdrage aan de meningsvorming.

Als we volgend jaar kunnen starten, kiezen we dus voor een aanpak waarin we klein beginnen. Vanuit een helder idee over hoe we het willen en vastbesloten tot samen leren, inspireren en kennis opdoen. Het Agora team uit Roermond ondersteunt ons daarbij van harte, evenals de verschillende hoogleraren die bij dit project betrokken zijn (waaronder Joseph Kessels, onderwijskundige en hoogleraar Human Resource Development aan de Universiteit Twente en Jos Claessen, Hoogleraar Onderwijskunde Welten Instituut). Naar aanleiding van het artikel in de Gelderlander hebben we contact gelegd met Harold Bekkering, hoogleraar in de cognitieve psychologie, die graag zijn steun heeft toegezegd aan “dit mooie initiatief” zoals hij zelf zegt.

Uit de Gelderlander van 19 & 20 december 2017:

Vindt u het leuk en interessant om wat meer te weten te komen over het Agora onderwijs? Bekijk dan één van onderstaande artikeltjes of filmpjes: