Eigen taal voor montessorileerlingen

 

Voor het tweede jaar bieden we op school de keuzemodule Nederlandse gebarentaal aan. Dorieke van Luit, laatstejaars student aan de opleiding Docent Nederlandse Gebarentaal aan de hogeschool Utrecht, geeft deze module gedurende het hele schooljaar. ’s Ochtends in het keuze-uur zijn leerlingen van de bovenbouw Beuk aan de beurt en ’s middags kunnen leerlingen uit Berk zich in deze vreemde taal bekwamen. Op 2 september j.l. gaf Dorieke haar eerste uur aan twintig bovenbouwleerlingen, variërend van havo 4 tot vwo 6. Dorieke vertelt over deze eerste ervaring:

Een dag nadat het wetsvoorstel over de erkenning van de Nederlandse gebarentaal besproken werd in de Tweede Kamer, mocht ik het keuzevak Gebarentaal geven aan de bovenbouw van havo/vwo. Één van de weinig positieve effecten van de Corona crisis is dan ook de bekendheid van de Gebarentaal. Ik was blij dat zoveel leerlingen interesse tonen in dit mooie vak.

 Twintig nieuwsgierige gezichten keken me aan terwijl we, afgelopen woensdag, in gebarentaal kennismaakten tijdens één van de stilste lessen op het Montessori College. De les was namelijk volledig in Gebarentaal. Lukte Gebarentaal (nog) niet volledig? Bijna alle vormen van communicatie waren toegestaan, behalve het gebruik van de stem. Inmiddels zijn er wat basiszinnen en -gebaren geleerd en heeft iedereen een naamgebaar. Ondanks, of juist dankzij die stilte deed iedereen heel goed mee. Nogmaals leerlingen: petje af voor jullie! 

Sorry ouders, docenten en anderen als de leerlingen opeens nóg beter stiekem onderling kunnen communiceren, want de eerste les beloofde heel veel goeds!