De Onderwijsbeweging: groots denken begint klein  

Letterlijk op kleinformaat werden op 12 februari grootste plannen afgetast en op Post-Its gevoed door leerlingen, ouders, collega’s en belangstellenden van buitenaf. Post-Its die uitmondden in een bloemlezing over een vijftal prototypes die onze montessorigemoederen actief bezighouden: het schoolplan, internationalisering, het sponsorbeleid, 3D-printen en de behoefte aan meer verbinding en kruisbestuiving tussen Berk en Beuk. Zo werd er waardevolle input geleverd op ons schoolplan in wording: ‘het aspect creativiteit verdient een meer prominente rol in de corveestukjes’, ‘persoonsvorming is misschien nog onderbelicht’,  ‘laten we stellen dat wij leerlingen niet zomaar ‘ongelijk behandelen’, maar ‘bewust ongelijk behandelen, zelfs’ en ‘treffend hoe verwoord is dat leerlingen zich vanuit hun kracht kunnen ontwikkelen’. De voelbare kloof tussen de gebouwen werd in mum van tijd op papier overbrugd door een breed scala aan initiatieven: praktijklessen voor leerlingen van de Beuk in de Berk en -bijvoorbeeld lessen filosofie voor leerlingen van de Berk in de Beuk, samen op reis/ internationalisering en -nu al actief in de onderbouw- LO per jaarlaag. Alle met als doel om meer waardering te creëren voor elkaars kunnen en kennen. Meer waardering voor elkaar.

‘Morgen moet het beter’ geldt als belangrijk credo in het schoolplan. En dat ‘beter’ bereiken we door een open houding, door vol te houden en te bewegen. Mede dankzij De Onderwijsbeweging.